جستجو

طالبی

هنگامی‌که صحبت از مصرف میوه در خارج از فصلش می‌شود. سه گزینه به وجود می‌آید میوه کمپوتی میوه منجمد و میوهٔ خشک. طالبی خیلی پخته برای خشک‌کردن به‌هیچ‌وجه مناسب نیست باید سفت و درعین‌حال شیرین باشد. طالبی به دلیل الیاف خاص موجود در بافت آن به‌دلخواه برش می‌خورد. ورقهٔ مومی را در فر گذاشته و میوه‌ها را روی آن می‌چینیم. دمای پنجاه تا شصت درجه برای خشک‌کردن طالبی‌ها دمای مناسبی است.

فواید تغذیه‌ای طالبی

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود. در یک فنجان آب طالبی فقط 56 کالری انرژی وجود دارد ولی 129% نیاز روزانه ما به ویتامینA را تامین می کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

مضرات مصرف طالبی

طالبی برای بعضی افراد حساسیت‌زا است که نشانه‌های آن عبارت است از: کهیر زدن، بروز ضایعات پوستی، دورگه شدن صدا و خس‌خس سینه. گرفتگی‌های شکمی، اسهال حالت تهوع، احساس خارش در دهان، گلو، چشم‌ها یا صورت، دیگر نشانه‌های این حساسیت غذایی هستند. تنگی نفس، سرفه یا گرفتگی بینی هم علائم رایجی هستند.

جز این، مصرف طالبی عوارض خاص دیگری ندارد، اما هنگام خوردن این میوه دو نکته را حتماً در نظر داشته باشید. اول آنکه، به‌طورکلی در مورد تمامی انواع ملون (انواعی از گیاهان که شامل هندوانه، طالبی، خربزه و ... می‌شود) توصیه می‌شود آن‌ها را به‌تنهایی و نه همراه با میوه یا مادهٔ غذایی دیگری مصرف کنید. به‌علاوه، بعد از خوردن آن‌ها باید از مصرف آب هم پرهیز کرد. نکتهٔ دیگر آنکه، طالبی شاخص گلوکز نسبتاً بالایی در مقایسه با دیگر میوه‌ها دارد، به همین دلیل افراد دیابتی باید در مورد مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند.

خواص استفاده از طالبی خشک شده

این میوه از خانواده خیار و کدو می‌باشد که شباهت زیادی به خربزه دارد با این تفاوت که قبل از خربزه می‌رسد، لطیف و نرم الآن هستند و هضم طالبی راحت‌تر از خربزه است. برخی افراد از بعضی قسمت‌های طالبی و گرمک مانند میوه و تخم میوه آن نیز استفاده می‌کنند. طالبی خشک خواص و فواید زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • مؤثر بودن در بهبود بیماری‌های بواسیر و سل
  • گوشت طالبی برای تسکین سوختگی‌های سطحی و یا درمان ورم پوست مؤثر است.
  • مصرف این میوه پس از هر وعده غذایی مفید است.
  • سرشار از کلسیم و مواد معدنی و مغذی است که برای تقویت استخوان‌ها و سلامت دندان بسیار لازم است.
  • پتاسیم که یکی از موارد مهم در بدن انسان است سبب کاهش خطر سکته مغزی، کاهش فشارخون بالا و سنگ کلیه می‌شود.
  • طالبی دارای ترکیباتی می‌باشد که تولید انسولین در بدن را تنظیم می‌کند، هرچند طالبی مزه شیرینی دارد اما شاخص گلیسمی آن خیلی کم بوده و خطر مبتلا شدن به دیابت را کاهش می‌دهد.
  • احتمال مبتلا شدن به آلزایمر را در سنین بالا کاهش می‌دهد.

نقش طالبی خشک در لاغری و رژیم غذایی

طالبی خشک سرشار از فیبر محلول است. این ماده هضم غذا را بسیار راحت می‌کند. همچنین سبب دفع سموم معده و روده می‌شود. فیبر به مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد؛ بنابراین با مصرف طالبی خشک میل به غذا خوردن کاهش پیدا می‌کند و فرد از پرخوری دست می‌کشد.

بسیاری از رژیم‌های لاغری موجب بروز یبوست می‌شوند. درحالی‌که با مصرف طالبی خشک به یبوست مبتلا نمی‌شوید. خواص طالبی خشک برای بدن سبب درمان یبوست نیز می‌شود. به‌این‌ترتیب یک تیر و دو نشان می‌زنید. هم لاغر می‌شوید هم یبوست خود را درمان می‌کنید.

فیلترها
Sort
display