جستجو

جعفری

جعفری برگ تخت یا (قاره ای)، امروزه بیشتر در دستور العمل های غذایی استفاده می شود. عطر و طعم آن تازه است و در سس های خامه ای به خوبی به کار می رود و به عنوان چاشنی استفاده می شود.

کاربرد جعفری

برگ های جعفری را بشویید، یا ریز ریز خرد کنید (برای افزودن عطر و طعم ظریف به غذاهای پخته شده) یا به صورت درشت، برای غذاهایی مانند سالادها، که می خواهید برای آنها تأثیر بیشتری داشته باشد. ساقه ها نیز عطر و طعم زیادی دارند، بنابراین می توان آنها را به صورت کاملاً ریز خرد کنید و یا از آنها برای تهیه چاشنی های دیگر استفاده کنید. از جعفری در سالادهای خاورمیانه استفاده کنید. از این سبزی به همراه ریحان، برای تهیه پستو می توانید استفاده کنید یا به سوپ، خورش، سس، کوفته، کیک ماهی، برگر، سالسا و ماریناد اضافه کنید. مخلوط یک سس جعفری با ترکیب گیاه شاهی و گردو، می تواند لذیذ باشد. یک تن ماهی کبابی با سالاد جعفری را هم می توانید در کنار آن سرو کنید، یا برای پر کردن یک پای مرغ، تره و جعفری را می توانید با هم مخلوط کنید.

نحوه نگهداری جعفری

جعفری خرد شده، باید با کاغذ مرطوب آشپزخانه بسته بندی شود و در یخچال نگهداری شود. تا سه روز تازه خواهد ماند. متناوباً، می توانید با آن ها مثل یک دسته گل رفتار کنید و یک لیوان آب در یخچال قرار دهید و هر دو روز یکبار آب را عوض کنید، از این طریق جعفری می تواند تا یک هفته تازه بماند. جعفری خشک، باید در یک ظرف ضد هوای در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود و تا 4 ماه می توانید از آن استفاده نمایید.

فواید جعفری برای سلامتی

نشان داده شده است که روغن های فرار جعفری، به ویژه میریستیسین، در مطالعات حیوانی از ایجاد تومور در ریه ها جلوگیری می کنند. همچنین نشان داده شده است که میریستیسین آنزیم گلوتاتیون-S-ترانسفراز را فعال می کند، که به اتصال مولکول گلوتاتیون به مولکول های اکسید شده کمک می کند که در صوت عدم فعالیت این آنزیم، می تواند به بدن آسیب رساند. فعالیت روغن های فرار جعفری، آن را به عنوان یک ماده غذایی با نقش محافظت کنندگی به ویژه در خنثی کردن انواع خاصی از مواد سرطان زا (مانند بنزوپیرن ها که بخشی از دود سیگار و دود زغال سنگ هستند) تبدیل کرده است.

  • جعفری منبع غنی از مواد مغذی ضد اکسیدان است

مشخص شده است که فلاونوئیدهای موجود در جعفری، به ویژه لوتئولین، به عنوان آنتی اکسیدان هایی عمل می­کنند که با مولکول های حاوی اکسیژن بسیار واکنش پذیر (که رادیکال های اکسیژن نامیده می شوند)، ترکیب می شوند و از آسیب سلول های مبتنی بر اکسیژن جلوگیری می کنند. علاوه بر این، از عصاره های جعفری در مطالعات حیوانی برای کمک به افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون استفاده شده است. جعفری علاوه بر روغن های فرار و فلاونوئیدها، منبع عالی ویتامین C و منبع خوبی از ویتامین A است.

فیلترها
Sort
display