Search

خرمالو

خرمالو میوه‌ای پاییزی است که به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارد؛ در این فصل موردتوجه قرار می‌گیرد. یکی از دغدغه‌های خرید خرمالو تازه، سریع خراب شدن آن است. به همین دلیل افرادی که علاقه بسیاری به این میوه‌دارند، با خرید خرمالو خشک ، از آن در تمام فصول سال بهره می‌برند. خرمالو  تازه به دلیل استفاده از کمترین میزان آفت‌کش در هنگام کشت آن، بیشترین خاصیت و کمترین ضرر را دارد. به همین دلیل یکی از میوه‌هایی است که حتماً باید در ظرف میوه خشک خود داشته باشید.

خواص خرمالو خشک

دارای مواد مغذی فراوان است و به تولید انرژی و رفع خستگی در نوزادان و کودکان کمک می‌کند. به‌طورکلی، میوه های خشک ازجمله خرما خشک جایگزین بسیار مناسبی برای انواع چیپس‌های سرخ‌کرده و روغنی و پرنمک است.

دارای فیبر بالا و قند اندک است. با دارا بودن پکتین در مقادیر کم و متعادل سبب افزایش قند خون در افراد دیابتی نمی‌شود. بنابراین برای جلوگیری و افزایش انرژی در افراد دیابتی مناسب بوده و سبب پیشگیری از دیابت نوع ۲ می‌شود.عملکردهای آنزیمی در ارگانیسم بدن را بهبود می‌بخشد. حاوی محتوای ب کمپلکس ازجمله اسیدفولیک، پیریدوکسین یا ویتامین ب۶، تأمین و غیره است.

میوه خشک خرمالو ویتامین A فراوانی دارد. این ویتامین سبب تقویت بینایی، ایمنی مناسب، تجدید سلول در بدن افراد می‌شود. همچنین وجود این ویتامین در استحکام استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی داشته و به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.

با فشارخون مبارزه کرده و سبب بهبود وضعیت قلب می‌شود.

پتاسیم یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در خرمالو است. بهتر است بدانید پتاسیم موجود در خرمالو دو برابر پتاسیم موجود در میوه خشک موز است! همچنین مصرف غذای پر پتاسیم سبب کاهش کلسترول می‌شود. بنابراین این دو ویژگی مهم خرمالو سبب بهبود عملکرد قلب، اعصاب، عملکرد کلیه‌ها و یا تصفیه خون و حرکت ماهیچه‌ها می‌شود.یک منبع عالی از ویتامین C است. بنابراین با تقویت سیستم ایمنی‌ از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. همچنین به تشکیل کلاژن کمک کرده و سرعت پیوند زخم را تسریع می‌کند.

ارزش غذایی خرمالوی خشک

این میوه بسیار پرانرژی و مقوی است و خواص دارویی و مغذی متعددی در آن یافت شده است. کارشناسان سلامت و تغذیه در هر 100 گرم از آن موادی مانند 0/4 گرم چربی، 1 میلی‌گرم سدیم، 310 میلی‌گرم پتاسیم، انواع کربوهیدرات‌ها 34 گرم، پروتئین 0/8 گرم، فیبر 6 گرم، قند 23 گرم، ویتامین سی 8 میلی‌گرم، منیزیوم 11 میلی‌گرم، آهن 0/15 میلی‌گرم و 70 کیلوکالری مشاهده کرده‌اند.

طرز خشک‌کردن خرمالو

خشک‌کردن خرمالو روی بخاری

روش راحت برای خشک‌کردن خرمالو استفاده از شوفاژ و بخاری است. برای این کار ابتدا روی شوفاژ فویلی آلومینیمی پهن کنید و تکه‌های خرمالو (برش‌های حلقه‌ای به ضخامت نیم سانتیمتر) را روی آن چیده و منتظر باشیم تا خشک شود. اگر بخاری دارید و شوفاژ ندارید، می‌توانید خرمالو‌ها را در سینی و روی بخاری پهن کنید تا به‌تدریج آب آن کشیده شده و میوه خشک‌شده خرمالو را تحویل بگیریم.

خشک‌کردن با نور خورشید

استفاده از نور خورشید برای خشک‌کردن تکه‌های خرمالو است.این روش مناسب مناطقی است که آفتاب زیادی دارد و حتی در زمستان گرم است، ولی بهتر است نکات بهداشتی برای خشک‌کردن خرمالو را رعایت کنیم.برای جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات می‌توان خرمالو‌ها را در سینی چید و روی آن‌یک توری کشید و با خیال راحت به خرمالو‌ها اجازه دهیم خودشان خشک شوند.

Filters
Sort
display